• Blog

    Despre fenomenul de rezonanta din echipamentele rotative

    Fiecare echipament dinamic (la fel ca orice structura sau componenta mecanica) are un comportament interesant cand este excitat in jurul propriilor frecvente naturale (si ma gandesc aici la un domeniu de plus/minus 20% din frecventa naturala).

    In acest moment, la aplicarea unui stimul/unei excitatii la una dintre frecventele naturale, nivelul de vibratie este amplificat foarte mult (teoretic, acesta poate oscila la infinit dacă ansamblul mecanic nu are amortizare), conducand la defecte serioase sau chiar la distrugerea totala a echipamentului (si aici putem da exemplul podului Tacoma Bridge – Washington unde sursa de excitatie – un vanticel de 64 km/h a distrus ditamai podul. Da, dar asta a fost in 1940!

    Acum, in general, grija si atentia fabricantilor echipamentelor dinamice este mult mai mare si se incearca pe cat posibil din timpul proiectarii echipamentului dinamic sa se evite functionarea in jurul frecventelor naturale. Asa cum si operatorul incearca sa treaca cat mai repede prin aceasta regiune de frecvente (vedeti cazul pornirii unui echipament cu rotor flexibil de turbina/compresor/generator prin turatia critica a acestuia).

    Daca treaba asta (cu grija!) e general valabila pentru echipamentele dinamice critice, de capacitate mare, pentru celelalte echipamente (pompe de alimentare cazan, ventilatoare, motoare, etc) mai mici nu se studiaza complet care sunt zonele susceptibile de rezonanta (asta si poate pentru ca cel care face sistemul/package-ul preia diverse componente, cu diverse frecvente naturale si le face sa functioneze ca un tot unitar, nu intotdeauna e interesat sa o faca!).

    Un exemplu interesant este acela al frecventei de defect data de instabilitatile filmului de ulei ungere din lagarele de alunecare care poate excita frecventa naturala, asa numitul fenomen al turbioanelor de ulei, impreuna cu ruperea filmului de ulei (oil whirl/oil whip) in care vibratia determinata de subarmonica filmului de ulei coincide si excita frecventa naturala a sistemului, suprapunandu-se peste turatia critica a masinii.

    Avem mai multe modalitati de identificare a unei probleme de rezonanta in masinile noastre rotative, dar cele mai des intalnite sunt:

    Dupa identificarea fenomenului de rezonanta, urmeaza partea cea mai interesanta care presupune corectarea problemei si care va va imediat satisfactii mari. Ca sa rezolvam problema vibratiilor marite datorie fenomenului de rezonanta, trebuie sa consideram cateva aspecte care pot fi aplicate fie separat sau in combinatie, astfel putem executa:

    Ideea este sa identificati cu precizie cauza vibratiilor excesive datorate rezonantei pe care le observati la echipamentul dumneavoastra rotativ si, apoi, cu indrazneala sa gasiti solutia optima pentru problema aceasta.

    Succes!

    Scroll Up

    Folosim module cookie pentru a va oferi o experienta cat mai placuta de navigare si pentru functionalitatea site-ului. Continuarea reprezinta acceptul politicii de cookie-uri.

    Privacy Settings saved!
    Privacy Settings

    Acest site poate stoca fisiere cookie in browser-ul dumneavoastra. Controlati setarile cookie aici

    [:ro]cookie-uri pentru retele de socializare[:en]Social media networks cookies[:]

    Modul share pe retele sociale
    • uvc
    • __cfduid

    Modul comentarii la postari
    • G_ENABLED_IDPS

    Respinge tot
    Accepta tot