Echilibrarea dinamica pe pozitie (in-situ) – Securitatea Muncii

Factorul cel mai important pentru succesul echilibrarii dinamice in-situ (pe pozitie) a unui echipament rotativ este o executie de calitate in care toata lumea se intoarce acasa in siguranta si in care lucrarea (si, implicit, securitatea muncii) a fost tot timpul sub control.
Iti vei da seama imediat ce rezultate va avea o lucrare de echilibrare dinamica pe pozitie (in-situ) dupa felul defectuos in care sunt planificate activitatile care tin de siguranta si securitatea muncii, dar asta-i alta discutie…
In timpul efectuarii echilibrarii dinamice pe pozitie (in-situ), echipamentul rotativ trebuie exploatat in conditii speciale care sa permita accesul la diverse componente rotative, rotor, cuplaj, ventilator, etc., pentru adaugarea (sau inlaturarea) greutatilor de incercare si a celor de corectie. (Folosim aici intentionat termenul de greutate de corectie, avand in vedere de fapt masele de corectie).
De aceea, proceduri clare si stricte de securitatea muncii trebuiesc aplicate pentru a ne asigura ca ansamblul rotoric nu se va invarti cand specialistul nostru monteaza greutatile de corectie sau va “prinde” accidental cablurile accelerometrelor.
Acest articol abordeaza doar cateva cerinte minimale asociate echilibrarii dinamice pe pozitie (in-situ), pentru accentua nevoia unei planificari atenta a acestei lucrari la care mai trebuie analizate si cerintele specific, identificate impreuna cu clientul sau operatorul masinii.
Identificarea acestor riscuri si comunicarea clara a metodologiei de lucru din timpul echilibrarii dinamice fac parte din planificarea unei lucrari de succes, fara intreruperi semnificative ale procesului si, eventual, frustrari ale echipelor implicate.
Astfel, cateva aspecte generale trebuie avute in vedere in timpul echilibrarii dinamice pe pozitie (in-situ):
- 1) Cel mai important este izolarea electrica a motorului electric care antreneaza echipamentul rotativ – si aici se poate vorbi mult…;
- 2) Al doilea lucru important este izolarea procesului, inclusiv toate masurile de securitate (racirea echipamentului, purjarea si ventilarea acestuia, masuri pentru lucru in spatii inchise) inainte de intrarea in interiorul ventilatorului pentru adaugarea greutatilor de corectie;
- 3) In cazul echilibrarii pe pozitie a ventilatoarelor care functioneaza la temperaturi inalte si cu diverse gaze de ardere, vapori, praf combustibil (un exemplu ar putea fi Ventilatoarele de Gaze Arse, VGA), atunci trebuie considerati factori suplimentari pentru executia activitatilor de montare greutati de incercare/corectie in spatiu inchis ceea ce complica operatiunile de salvare in timpul situatiilor de urgenta. Intrarea în spaţiile închise (cum ar fi interiorul unui ventilator de gaze arse) este în mod normal controlată prin emiterea unui permis de intrare în spaţii închise. Acest permis trebuie emis de către persoana care are sub control, sau este responsabilă de spaţiul închis (de obicei, operatorul instalatiei). Folosirea unor substanţe chimice pentru curăţare şi unele activităţi care pot reprezenta o sursă de aprindere (precum sudura, pentru atasarea greutatilor de incercare si de corectie) in interiorul ventilatorului necesita folosirea unor permise de lucru specifice (suplimentar fata de permisul de munca pentru intrarea in spatiul inchis);
- 4) Motoarele electrice au un numar limitat de porniri/opriri pe ora care nu poate fi depasit;
- 5) Motoarele electrice accelereaza de la zero la turatie nominala fara un control intermediar, deci o atentie speciala trebuie acordata modului de atasare a greutatilor corectie/incercare, cat si pozitiei greutatilor de incercare/corectie in asa fel incat sa nu experimentam vibratii marite;
- 6) Greutatile de incercare trebuie sa fie dimensionate in asa fel incat sa nu produca deteriorari ale echipamentului rotative, chiar daca sunt plasate intr-o pozitie incorecta;
Speram ca ati prins ideea pentru succes in echilibrarile dinamice pe pozitie (in-situ)!