• Blog

    Operatii preliminare si masini de echilibrare dinamica

    echilibrare dinamica rotor

    Rotoarele a caror lungime este mult mai mare decat diametrul lor sunt de obicei rotoare flexibile. Un rotor flexibil, chiar in pozitie stationara, asezat pe propriile lagare, se va deforma elastic, formand sageata, datorita masei mari si a unei distante importante intre lagare. In cazul in care turatia nominala este sub 70% din prima critica, rotorul se considera rigid. Dar daca turatia normala de regim este peste aceasta valoare, atunci rotorul trebuie considerat elastic si este nevoie de echilibrare dinamica rotor utilizand prevederile standardului ISO5406.

    Inainte de a incepe procesul de echilibrare dinamica a rotoarelor flexibile, trebuie realizate o serie de operatii preliminare:

    Curatarea si degresarea perfecta a rotorului

    Orice urme de impuritati si depuneri de pe suprafata axului sau rotoarelor pot conduce la un rezultat eronat. Deoarece se alege un grad unic de calitate a echilibrarii, chiar cateva miligrame in plus pot conta in economia echilibrarii.

    Lubrifierea lagarelor masinii de echilibrat

    Pentru a usura rotirea, lagarele masinii de echilibrat trebuie lubrifiate cu un lubrifiant suficient de vascos pentru a forma o pelicula permanenta intre suprafata rolelor si axul rotorului. Folosirea unui lubrifiant lichid obisnuit conduce la indepartarea rapida a acestuia datorita fortelor centrifuge, iar utilizarea unui lubrifiant solid, face ca rotorul sa nu ruleze corect pe role. In practica se alege un aditiv de lubrifiere furnizat de majoritatea producatorilor de lubrifianti.

    Imperfectiuni geometrice

    Rotorul de echilibrat trebuie sa fie perfect simetric in plan transversal. Orice “bataie” face ca rotorul sa nu poata fi echilibrat corect. De aceea, inainte de echilibrare rotorul se va prelucra mecanic in tolerante stranse.

    Sageata arborelui in pozitie stationara trebuie sa fie minima

    Sageata la un rotor greu poate sa apara si datorita depozitarii incorecte. Daca rotorul prezinta sageata semnificativa, atunci el trebuie rotit la turatie foarte joasa (sub 20 RPM) timp indelungat, uneori 48 de ore. Din timp in timp se masoara sageata. Daca aceasta nu scade, se poate presupune ca aceasta este de natura plastica si in aceste conditii rotorul nu este echilibrabil.

    De asemenea, masinile de echilibrat folosite la echilibrarea dinamica a rotoarelor trebuie sa aiba caracteristici precise:

    Sensibilitate suficienta la turatia de echilibrare

    Masinile de echilibrat cu lagare rigide masoara forta exercitata in lagar datorita dezechilibrului. De aceea, raspunsul la dezechilibru nu este liniar cu turatia de echilibrare. Dimpotriva, masinile cu lagare “moi” sau elastice masoara deplasarea, care nu depinde de turatia de echilibrare. Datorita sensibilitatii reduse, masinile de echilibrat cu lagare rigide nu pot fi utilizate la echilibrarea rotoarelor elastice.

    Sensibilitatea canalului de masurare trebuie sa fie suficienta la turatia de echilibrare

    Chiar daca partea mecanica permite transmiterea deplasării datorate dezechilibrului, canalul de masurare trebuie la randul lui sa asigure o amplificare suficienta a semnalului util. Deoarece semnalul util se manifesta in cazul dezechilibrului la ×1RPM, inainte de amplificare semnalul trebuie filtrat, inlaturandu-se toate frecventele cu exceptia celei de la turatia de lucru. Sistemele moderne electrice utilizează un filtru “trece-banda” ingust, care are frecventa de trecere ×1RPM.

    Traductorul utilizat trebuie sa fie un traductor de viteza

    Bobina mobila a acestuia trebuie sa fie solidar-rigida cu partea in miscare a lagarelor masinii de echilibrat. Utilizarea accelerometrelor in locul traductoarelor de viteza, conduce la necesitatea dublei integrari a semnalului pentru a se obtine deplasare, lucru care conduce la cresterea zgomotului in semnalul util.

    Sistemul de antrenare nu trebuie sa introduca un dezechilibru suplimentar in sistem

    Intr-adevar, deoarece echilibrarea trebuie sa conduca la un dezechilibru rezidual cat mai redus, utilizarea cuplajului cu cardan a motorului de antrenare cu rotorul va conduce in final, mai degraba la echilibrarea ansamblului cardan + piesa de legatura + rotor, decat a rotorului propriu-zis. De aceea, pentru echilibrarea dinamica la joasa turatie a rotoarelor elastice, se impune antrenarea cu curea.

    Turatia de echilibrare

    Datorita faptului ca orice turatie de echilibrare este mult mai mica decat cea de regim, nu este prea importanta alegerea unei anume turatii de echilibrare. De fapt, alegerea acesteia tine doar de doua aspecte: conditiile de securitate si realizarea unei rotiri “linistite” a rotorului de echilibrat. In special, pentru rotoarele care dezvolta forte aerodinamice importante, s-a constatat din practica ca anumite paliere de turatii joase fac ca rotorul sa creeze turbulente. Dimpotriva, alegerea altor paliere, foarte apropiate de primele, pot conduce la o rotire lina a rotorului. Turatia de echilibrare se alege in intervalul 90-700RPM, fiind cu atat mai joasa cu cat acesta dezvolta forte aerodinamice mai importante. In concluzie, masina de echilibrat va trebui sa aiba posibilitatea de a regla turatia de echilibrare, fin, in intervalul mai sus mentionat.

    Echipa noastra documenteaza fiecare echilibrare dinamica rotor executata in atelier cu un raport/buletin de echilibrare care va atesta atat calitatea echilibrarii, cat si pentru a fi atasat istoriei reparatiilor agregatului dinamic respectiv, simplificand astfel lucrarile de mentenanta viitoare.

    Scroll Up

    Folosim module cookie pentru a va oferi o experienta cat mai placuta de navigare si pentru functionalitatea site-ului. Continuarea reprezinta acceptul politicii de cookie-uri.

    Privacy Settings saved!
    Privacy Settings

    Acest site poate stoca fisiere cookie in browser-ul dumneavoastra. Controlati setarile cookie aici

    [:ro]cookie-uri pentru retele de socializare[:en]Social media networks cookies[:]

    Modul share pe retele sociale
    • uvc
    • __cfduid

    Modul comentarii la postari
    • G_ENABLED_IDPS

    Respinge tot
    Accepta tot